onsdag 29 juli 2009

Konsten att var sjuk!


Att vara eller icke vara-

Ja den frasen känner vi ju igen.
Den kan användas på många sätt, i mitt fall att vara eller icke vara sjuk.
Fast svaret är ju fallande enkelt. Om man kan acceptera
tillståndet!


Att vara sjuk
Skrivet av: Karin Svensson onsdagen den 29/7

När man är sjuk kan man tex känna sig lite hängig, orkeslös, snuvig och/eller huvudvärk. Man har för oftast inte samma energi som vanligt, och kroppen vill allra helst sova eller vila. Fastän kroppens innehavare inte tycker så.

Till en början klarar man av vardagens normala händelser utan större applikationer. Möjligtvis inte samma arrangemang i tonläget eller eventuellt vid vaknandet till väckarklockan, men ändå fallande enkelt att ignorera.
Ihärdigt försöker kroppen skicka ut olika signaler till kroppens innehavare för att medela tillståndet. Kan vara som tex: plötslig nysattack i hallen, lite snor på måndagmorgonen, påsiga ögon vid fel tillfälle. osv.

Det är inte alltid innehavaren som kan acceptera detta i Brist på: "jag-är-lika-bra-som-mäniska-trotts-jag-är-förskyld" syndromet. Brukar även kallas "Duktiga flickan!".
Ett illa öde för förskylda kroppar och ett hejdundrans kalas för diverse baciller som vill kalasa människokropp.

Vad är det då för fel med att vara sjuk? Då saken är den att det inte är något fel alls.
1.Världen går inte under
2.Att vila och titta på film och ta hand om sig lite extra brukar för övrigt vara skönt!

Summan av kademumman är ju att (som en fin vän sa, ungefär såhär) : " i det långa loppet av ett långt liv, vad har då detta för betydelse? / en vecka av 89 år.../en vecka av en sommar.....?"

Sen om det förvisso kan bli flera veckor... Men, alltid ett Men,
Om jag accepterar att jag är sjuk, blir vi, i detta fall jag, friskare då?

I detta fall ja!

I går tänkte jag, i går skrev jag, igår ritade jag... Det som ploppade upp i mitt huvud. Och det var just det... Att...

En viss tanke om att vara dum för att jag är sjuk kom upp, att jag stör, är jobbig, är stygg för att jag är sjuk... en tanke om att världen inte klarar sig om jag är sjuk. Att jag gör fel, om jag är sjuk..! Att jag inte är en bra medmänniska.....

Helt skrattretande roligt så här i efterhand (förvisso ska man väl ha höga tankar om sig själv, men COME ON!)

Världen går inte under, de klarar sig på jobbet, mina vänner finns kvar, och jag är bara sjuk här och nu och INTE resten av mitt liv!!

Jag ska inte slå på mig själv när jag redan ligger...

Jag ska ta hand om mig, pyssla om mig, koka mig koppar med varmt thé, äta glass.
Somna till film efter film..... Tänka fina tankar till mig själv, för nu är det Jag som är sjuk, och då är det Jag som behöver omtanke och lugn och ro. Inte stress och nervärderande tankar från mig själv.

Ett minne spelas i mitt huvud om och om igen... Ett litet barn som säger till sin vuxna förebild:
-Man ska inte gå till skolan/jobbet om man är sjuk. Man ska vara hemma och vila.....! sa barnet.
-Jag hinner inte, jag Måste gå... det går inte annars! sa den vuxna....

"Måste.. hinner inte..." Som om hela tillvaron skulle braka sönder, som om att vara sjuk vore fel, något dumt.

Men man får var sjuk, man får vara trött.. Man får ta ledigt från verkligheten, man får vila, när kroppen är sjuk.
Och när du är sjuk, det är då du ska vara extra snäll mot dig själv, det är då du ska ta hand om dig, bädda om dig och säga till de som behöver veta: att jag är sjuk! Jag kan inte, för jag är sjuk...

  • Förskylningsdag nr.1 20/7
  • Jobbar
  • Sjukskriver mig 27/7, en dag
  • 28/7 Ledig, fortfarande dålig....
  • 29/7 "Jag är sjuk, det är okej, och jag ska vila." Hemma från jobbet idag, i morgon, och på fredag!
Och det mina vänner, är Helt Okej!!




Inga kommentarer: