tisdag 20 oktober 2009

Martin Buber har talat


Om mötet

Står jag inför en människa som mitt Du,
säger jag grundordet Jag-Du till henne,
då är hon inte ett ting ibland andra ting
och består ej av ting...

Jag kan hämta fram ur henne färgen på hennes hår
eller färgen i hennes tal
eller färgen i hennes godhet,
ja, jag måste ständigt på nytt göra det;
men i samma ögonblick
är hon inte längre Du.

Duet möter mig av nåd -genom sökande
låter det sig inte finna...

Jag blir till i förhållande till Duet;
i det jag blir till som jag säger Jag Du..

Allt verkligt liv är möte.


*


Jag och Du

Det ena grundordet är ordparet Jag-Du.
Det andra grundordet är ordparet Jag-Det;
varvid utan att grundordet ändras
också ett av orden Han eller Hon
kan ersätta Det.

Det finns inte något Jag för sig,
utan endast Jaget i grundordet Jag-Du
och Jaget i grundordet Jag-Det..

Världen som erfarenhet tillhör
grundordet Jag-Det.

Grundordet Jag-Du skapar
relationens värld.

(Martin Buber, Jag och Du, 1923)


Inga kommentarer: