söndag 18 mars 2012

Blommedicin och brödrecept

KARIN: liten och sjuk!


Ibland så kommer blommorna precis vid rätt tillfälle!! Som till exempel när man ligger hemma sjuk en hel vecka.
De vackra tulpanerna fick jag av vännerna Sara Karlsson och Eva Gullberg. Och fem röda rosor (på bilden bara en ;) fick jag av min fina pojkvän!


Hej på er! Nu har jag kommit ut ur dimman! ..Hoppas jag. Jag har i alla fall legat sjuk i dagarna sex, och det har varit seeegt. Men jag fick in ganska bra rutin till sist. Gått och lagt mig si så där kl 20.00 på kvällen, gått upp 08.00 dagen efter, lagt mig i soffan, kollat på tv4 morgon och Klockan 10 med Milo. kl.11.33... programmet slut, slappat lite, sovit lite... fram tills klockan slagit 14.30. Då har jag tänkt "Jippie" nu slutar Henrik jobbet! Henrik kommer hem! Lagar mat till mig, kramar och säger fina saker som man vill höra när man är liten, ynklig och sjuk :)

Ja du. INFLUENSAN! Jag trodde du aldrig skulle lämna mig. Pöh! Feber söndag, måndag, torsdag, fredag. På onsdagen däremellan lyckades jag faktiskt bli helt okej tyckte jag, men så PANG på torsdagen så va jag helt knockad igen. Nästan värre än början på veckan. Nu sitter jag här söndag morgon, ätit en hemlagad scones á la Karin bombaderad med vitlök och druckit en kopp ingefära thé. Nu hoppas jag verkligen att jag är på rätt väg för att stanna. Ingen feber, lite halsont bara, lite trött fortfarande kanske men va tusan det är söndag och har man legat i soffan i sex dagar så kan man vara trött bara därför.

Nu tänkte jag dela med mig av mitt recept på mitt goda bröd som jag hittat på. Grundreceptet är från vanliga scones fast jag har gjort om det lite grann.
Hoppas ni prövar det!

Ni behöver:
-2 dl bovetemjöl
-2 dl havregryn
-0.5 dl potatismjöl
-1 nypa salt
-2 dl havremjölk
-0.5 dl rapsolja (30 gr smör är också ett alternativ)
-2 tsk bakpulver

Sätt på ungen på 250 grader.

Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Häll i fettet (använder du smör skall du smälta det först).
Rör om ordentligt.
Tillsätt 2 dl havremjölk.
Blanda tills det är en jämn smet. Det skall vara kladdigt :)

Ta fram en plåt och lägg bakplåts papper på. Strö över bovetemjöl över pappret, ungefär en rektangel. Häll på degen. Strö nu över bovetemjöl över brödet. Detta för att du skall kunna trycka ut brödet med händerna utan att kleta fast, det blir även en god lite mjölad yta på brödet. Tryck ut degen så att den är ungefär 0.5 cm hög. Skär i lagom stora bitar och picka brödet med en gaffel. Sen är det bara att sätta in den i mitten av ungen i 10 minuter.

Servera och njut!

Inga kommentarer: