torsdag 1 april 2010

Syra/basbalans och konsten att äta basiskt

Karins lyxfrukost:
Bovetebröd med sesampasta, äppelskivor och örtsalt. Vitlökssmör.
Mumma med en kopp chaithé.

Att äta mat med mig kan för många vara ett nyupptäckande äventyr, då jag säger att jag äter basiskt, och många undrar vad det är jag livnär mig på i egentligen! Å jag förstår dom :) För ett-två år sedan var jag lika förvirrad själv, men man lär sig med tiden och nu tycker jag hälsokost är hur kul som helst! :)

Intro:
Syrabildande mat -> kött, fisk, mejeriprodukter, spannmålsprodukter.
Även stress, för lite motion, alkohol och nikotin bidrar negativt för ph-balansen.
Basisk mat -> grönsaker, rotfrukter, frukt, bönor, frön, groddar, bovete, quinoa, hirs, amaranth.

Så, vad är det jag pratar om? Jo, syra/basbalansen i våran kropp, alltså ph-värdet. Kroppen behöver ha lite olika ph-värden här och var för att fungera på bästa möjlig sätt. Blodet är svagt basiskt, magsäcken sur. Men i vår tunntarm där den mesta näringen tas upp, bör ph-värdet vara neutralt eller lite basiskt. Vid försurning trivs inte tarmens enzymer vilka är viktiga för näringsupptaget och kroppen får jobba mer än nödvändigt för att hålla en syra/basbalans. Kroppen använder då små knep som:
  • lagra syra i bindväven
  • lagra syra i lederna
  • ta basiskt kalk i från skelettet
  • ta basiskt bikarbonat från blodet
Låter ju inte som någon höjdare direkt!

Hur kom jag då på det här? Ja, det finns många olika symtom, och jag har sökt på många olika områden de närmaste åren då jag kände att min kropp inte mådde bra.
Några symtom för försurning är:
  • dåligt immunförsvar
  • ofta sjuk, eller känslan av att inte vara i form även om man inte är direkt sjuk
  • försämrad matsmältning
  • muskelstelhet
  • hudproblem
  • trötthet, ingen energi
  • irritation
  • blek hud, sköra naglar
  • m.m.
Ganska vanliga symtom kan tyckas, och visst är det det. Och syrabildande kost är ganska vanligt på allas tallrikar, eller vad tycker ni?

Då kroppen förmåga att ta upp näring har en rätt väsentlig del för vår hälsa, kan man fundera över hur just ens mage och tarm mår, då man inte känner sig i form. Grundorsaken till ens problem kan ibland ligga "lite längre bort" än vad man tror... Eller snarare, så nära som i kroppens mittpunkt: magen!



Bovetebröd:
0,5 dl bovetegröt
0,5 dl bovetemjöl
ca 1 msk majsstärkelse
1 tsk bakpulver
linfrön
solrosfrön
1 klick vegetabiliskt smör
1 msk havremjölk eller soyamjölk
1 krm salt

Koka krossat bovete i lite mindre än 1 dl vatten. Tillsätt smör och rör runt. Blanda i torrvarorna och tillsätt lite vätska i form av havremjölk eller soyamjölk. Blanda väl. Bred ut på en plåt. Gör gärna små hål med gaffel. 10-15 minuter i ungen, 225 grader.

Smaklig måltid! :)

Inga kommentarer: