torsdag 24 mars 2011

Dikt: Jag plockar vingar

Jag har vingar på mina axlar, som kommer till de platser jag går.
De finner mig i mörker och bland de värsta snår. De vill visa mig vägen, till livet som jag valt. De vill visa mig världen och hur allt kan va.

Jag plockar små vingar på vägen jag går. Jag testar och prövar för att se hur det går.
Och även de platser där ljuset är släckt, finns äventyr att förundran och plaster jag aldrig sett.

Det växer vingar på mina axlar för att ta mig upp. Upp upp till himlen, så att jag kan titta ner.
Titta ner dit där nere för att kunna peka och säg: "Se, där! där!där!där!"

Se vägen som jag går på och tankarna däromkring. Se drömmar och viljan, se precis det jag vill.
För allt finns runtomkring mig, det handlar bara om mig själv. Därför kom någon med vingar för att ta mig en sväng..
Breve min kära syster som tokar till det ibland, gör så att det svajar, men alltid tar mig i hamn.

Jag går på upptäcktsfärd och det är därför som jag ler.
Och jag har börjat att skratta för hur tokigt allt é.

Så jag plockar mina vingar på vägen där jag går. De lyfter mig upp så jag kan se hur det går.
Se hur det slutar, så mitt uppi, se all den kärlek, som finns
här ute
och i.


Inga kommentarer: